'If we saw the child in all of his greatness instead of all his little mistakes'

De terugkomweek

De terugkomweek.

Start van het nieuwe schooljaar en gelijk weer vol aan de slag.

Maar wat doen we nou precies? Ik hoor vaak ‘maar dat is toch even de klas klaar zetten en weer vakantie vieren?’.
Was dat maar zo. Veel leerkrachten zijn al in de vakantie terug gekomen om het lokaal in orde te maken, want in deze week hebben we vaak overleg, studiedag, moeten er overdrachten plaats vinden en vooral de administratie voor het volgende schooljaar op orde worden gebracht. Het maken van de weekplanning(en), thema’s en vooral het voorbereiden ervan. Want dat is echt niet met een uurtje klaar.

Wist je dat de groepsvorming de eerste vier tot zes weken na de zomervakantie het belangrijkste is? Het bepaald de sfeer in de groep voor het hele jaar. De voorbereiding daarvan kost (bij mij dan) veel tijd. Bewust kijken wat je groep nodig heeft en welke fases van de groepsvorming het doorloopt, zodat er een positieve sfeer ontstaat.
Ik probeer dit vaak ook nog te koppelen aan de executieve functies, want ook deze zijn enorm belangrijk en mogen niet vergeten worden.

Wat doe je dan? Veel cooperatieve werkvormen, groepsspelletjes en de lesjes van wellevendheid. Ik pas ze vaak aan de fases van groepsvorming aan en wat mijn groep nodig heeft. De wellevendheidslesjes zijn bijvoorbeeld hoe draag ik mijn jas? Hoe draag ik een kleed? Hoe schuif ik mijn stoel aan? Hoe draag ik een schaar? etc


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.